«Στις σχέσεις αναπτύσσονται συναισθήματα, οι άνθρωποι δένονται μεταξύ τους, με αποτέλεσμα ένας χωρισμός να εξελίσσεται σε δύσκολη υπόθεση, ακόμη και μακροπρόθεσμα», εξηγεί η κλινική ψυχολόγος Carla Marie Manly, συγγραφέας του Date Smart στο wellandgood.com.

«Ακόμη κι αν νιώθεις ότι μια σχέση έχει κάνει τον κύκλο της, η σκέψη ενός συντρόφου μπορεί να παραμένει. Η δύναμη των αναμνήσεων είναι μεγάλη και δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις σκέψεις μας όσο νομίζουμε».

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αναμνήσεις μπορεί να είναι αρκετά έντονες και οδυνηρές. Ίσως προκύψουν χρόνια μετά από έναν χωρισμό, με μια ασήμαντη αφορμή, όπως ένα άρωμα ή ένα τραγούδι.

Κι αν καταφέρεις να ελέγξεις τη συνείδησή σου, διώχνοντας μακριά τις σκέψεις, η πρώην σχέση σου μπορεί να επιστρέψει στο ασυνείδητο, μέσω ενός ονείρου. «Στη διάρκεια του ύπνου, το μυαλό ταξιδεύει στην ιστορία της ζωής μας».

Ποιοι είναι όμως οι συνηθέστεροι λόγοι που κάνουν το μυαλό να… «κολλήσει» στην πρώην σχέση;

1. Είσαι overthinker

Αν είσαι από εκείνους που υπεραναλύουν ό,τι τους συμβαίνει, η κατάληξη μιας σχέσης αποκλείεται να «γλιτώσει» από αυτή τη συνήθεια. Το μυαλό που δουλεύει ασταμάτητα επιστρέφει στα παλιά και δε σε αφήνει να ξεχάσεις.

«Η υπερανάλυση των γεγονότων που οδήγησαν στο τέλος μιας σχέσης λειτουργεί για τον overthinker ως τρόπος να προστατευθεί από παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον. Προσπαθεί να καταλάβει τι έφταιξε, για να μη το επαναλάβει». Συχνά, μάλιστα, ο overthinker καταλήγει να κατηγορεί τον εαυτό του για ό,τι έγινε.

2. Ο χωρισμός ήρθε ξαφνικά και δεν τον ήθελες

Εάν σε χωρίσει ξαφνικά το ταίρι σου χωρίς να το θέλεις, σημαίνει ότι είχες ελάχιστο περιθώριο να συνειδητοποιήσεις τη νέα κατάσταση και να την αποδεχθείς. «Ο άνθρωπος που διάλεξε τον χωρισμό είχε τον χρόνο να το σκεφτεί, να το οργανώσει και να προετοιμαστεί γι’ αυτή την αλλαγή.

Ο άλλος, όμως, δεν έχει απλώς να αντιμετωπίσει τη θλίψη ενός χωρισμού, αλλά και το σοκ που υπέστη από μια απόφαση στην οποία δε συμμετείχε». Ειδικά εάν αδυνατείς να κατανοήσεις το λόγο του χωρισμού, είναι ακόμη πιο δύσκολο να σταματήσεις να το σκέφτεσαι.

3. Το πρώην ταίρι σου σε πλήγωσε, χωρίς να έχει τύψεις ή μεταμέλεια

Η προδοσία είναι ένας λόγος για τον οποίο το μυαλό μπορεί να παραμείνει κολλημένο σε μια περασμένη σχέση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν η πρώην σχέση σου δεν επιδίωξε να επανορθώσει, υποστηρίζουν οι ειδικοί. «Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να νιώθεις βαθιά σύγχυση ή απογοήτευση από τη φαινομενική έλλειψη τύψεων. Μπορεί ακόμη και να φαντάζεσαι συνομιλίες μεταξύ σας ή να αναβιώνεις συζητήσεις που πράγματι έγιναν, αλλά με άλλο τέλος».

4. Υπήρξαν σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις από τη διάλυση

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ένας χωρισμός δεν είναι μόνο υπόθεση δύο ατόμων που χωρίζουν. Μπορεί να εμπλέκεται μια ολόκληρη ομάδα φίλων, συναδέλφων και γνωστών που μετακινούνται ακούσια στις δύο πλευρές ενός χάσματος. «Αυτό μπορεί να δημιουργήσει πραγματικές κοινωνικές συνέπειες και για τους δύο ανθρώπους σε έναν χωρισμό», λέει ο δρ. Carbino.

Ίσως χάσεις φίλους ή υπάρχει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στην κοινωνική σου πραγματικότητα. Ίσως ακόμη αλλάξει η αντίληψή σου ακόμη και για τον εαυτό σου, καθώς δεν μπορείς πλέον να ταυτιστείς με το να είσαι μέρος μιας ομάδας. Αυτό μπορεί να σε κάνει να νιώθεις ότι η πρώην σχέση σου εξακολουθεί να επηρεάζει τη ζωή σου πολύ καιρό μετά το χωρισμό.

Πρέπει να διαβάσεις  Ποια είναι τα στάδια του πένθους μετά από έναν χωρισμό

5. Νιώθεις ότι το ταίρι σου δεν προσπάθησε αρκετά 

Η ιδέα ότι μια ιστορία τελείωσε πολύ νωρίς, βιαστικά, χωρίς ο άνθρωπος που είχες επιλέξει να προσπαθήσει να επιλύσει μαζί σου όποια ζητήματα ενδεχομένως υπήρχαν μπορεί να γεμίσει την ψυχή σου με το αίσθημα της αδικίας.

«Μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολο να σταματήσεις να σκέφτεσαι μια σχέση όταν αισθάνεσαι ότι ορισμένες πτυχές της δεν αντιμετωπίστηκαν καθόλου ή επαρκώς», λέει ο δρ Hauser.

«Όταν η ψυχή αισθάνεται ότι κάτι έχει μείνει μισό, συχνά ‘δουλεύει υπερωρίες’ σκεπτόμενη ‘τι θα γινόταν αν’, για να καταλάβει τι συνέβη», λέει η δρ Manly.

«Το μυαλό θέλει να καταλάβει πώς θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί διαφορετικά τα πράγματα, έτσι συχνά ανακυκλώνει παλιό υλικό, προσπαθώντας να καταλήξει σε ένα συμπέρασμα». Στην πραγματικότητα, συχνά δεν υπάρχει συμπέρασμα να καταλήξεις. Κι όμως, αυτό το ‘τι θα γινόταν αν’ μπορεί να σε κάνει να θρηνείς για χρόνια αυτόν τον χωρισμό.

Πρέπει να διαβάσεις  Πόσο φίλοι είστε με τ@ν πρώην σου;

6. Ο τρόπος του χωρισμού είναι ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο

Εάν ένας χωρισμός γίνεται με τον ίδιο τρόπο που συνέβησαν ένας ή περισσότεροι πριν από αυτόν μπορεί να επιστήσει την προσοχή σε μια εσωτερική σύγκρουση που δεν μπόρεσες να επιλύσεις, λέει ο δρ. Carbino.

«Οι άνθρωποι συνήθως επιλέγουν άτομα με τα οποία μπορούν να ολοκληρώσουν το ψυχολογικό τόξο που ξεκίνησαν με τους γονείς τους, όσον αφορά στην προσκόλληση. Επομένως, αν επιλέγεις διαρκώς το ίδιο είδος ανθρώπου, χωρίς να βγαίνει κάπου, μπορεί να νιώθεις απογοήτευση».

Το παράπονο που δημιουργείται μπορεί να κρατήσει τον πρώην δεσμό σου στις σκέψεις σου περισσότερο από όσο νομίζεις.

Τι να κάνεις για να απαλλαγείς από αυτές τις σκέψεις

Το να σταματήσεις αυτές τις σκέψεις βασίζεται στις ίδιες αρχές μετάβασης από οποιαδήποτε σχέση: κατανόηση και αποδοχή των συναισθημάτων και δημιουργία όσο το δυνατόν μεγαλύτερης απόστασης μέσω υγιών περισπασμών.

«Για να προχωρήσεις, πρέπει πρώτα να επιτρέψεις στον εαυτό σου να εκφράσει τα συναισθήματά του, είτε είναι λύπη, εκνευρισμός ή απογοήτευση», λέει η δρ. Manly. «Όσο περισσότερο επιτρέψεις στον εαυτό σου να επεξεργαστεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, τόσο πιο πιθανό είναι να προχωρήσεις γρήγορα».

Μέρος αυτής της επεξεργασίας είναι η ενδοσκόπηση σχετικά με το πώς εξελίχθηκε η σχέση και τα μαθήματα που μπορείς να πάρεις από αυτήν. «Σκέψου τι έμαθες για τον εαυτό σου, για τις σχέσεις γενικά και τι κατάλαβες ότι θέλεις ή όχι σε μια σχέση», λέει ο δρ. Hauser. Αυτή η ανασκόπηση μπορεί να σε γλιτώσει από την παγίδα του να αποδώσεις τον χωρισμό σε λανθασμένα αίτια.

Αναγνωρίζοντας τον ρόλο που έπαιξες εσύ και ο άλλος άνθρωπος μπορεί να σε κρατήσει μακριά από την παγίδα της σκέψης «τι θα γινόταν αν», το οποίο μπορεί με τη σειρά του να σε βοηθήσει να προχωρήσεις πιο γρήγορα.

Είναι επίσης σημαντικό να αναγνωρίσεις και τις ατέλειες που έχει το πρώην ταίρι σου. «Είναι φυσικό να ξεχνάς τις αρνητικές πλευρές ενός ανθρώπου και να κολλάς στην εξιδανίκευση και το ρομαντικό στοιχείο», λέει η δρ. Manly, «αλλά το να επιτρέψεις στον εαυτό σου να δει ολόκληρη την εικόνα μπορεί να το κάνει πιο εύκολο να το αφήσεις πίσω».

Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να συμμετέχεις σε δραστηριότητες που απασχολούν το μυαλό σου. Αφοσιώσου στη δουλειά, γυμνάσου, κάνε ένα ταξίδι και πέρνα χρόνο με ανθρώπους που σου προσφέρουν χαρά. Καλό είναι επίσης να διακόψεις την όποια επικοινωνία με το πρώην ταίρι σου και να μην τον ακολουθείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.